سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :3
کل بازدید :576984
تعداد کل یاداشته ها : 136
103/1/10
12:21 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
البوغبیش[231]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

در یکی از سوالات از من پرسیده شد که چربی سوز طبیعی وجود دارد یا خیر؟ و آیا این چربی سوز هایی که در مغازه ها و … به نام چربی سوز گیاهی و طبیعی می فروشند واقعاً چربی سوزی می کنند یا نه ؟

 


 

برای اینکه بدانید که چربی سوز طبیعی وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد چگونه چربی سوزی می کند با ما باشید و آشنا شوید با 15 مواد غذایی که منجر به افزایش دامنه سوخت و ساز در بدن شما می شوند و به این طریق شما را در فرایند چربی سوزی یاری می کنند.

 

گردو

اکثر مغزهای روغنی شامل حجم معینی از اسیدهای چرب امگا- 3 و اسید آلفا می باشند. البته بعضی از آنها دارای میزان ناچیزی از اسیدهای چرب امگا-3 هستند.

به هر حال قهرمان واقعی چربی ها در اکثر مغزها چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای است. گردو ها در واقع یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا-3 هستند.

30 گرم گردو تقریباً 3 گرم اسید آلفالینولنیک برای شما مهیا می کند.

زنجبیل

قرن هاست که از زنجبیل استفاده می شود تا به این طریق به بهبود اختلالات دستگاه هاضمه کمک شود. زنجبیل همچنین می تواند به کاهش التهاب عضلات ، افزایش جریان خون در عضلات و ریکاوری عضلات کمک کند. در مطالعات بی شماری نشان داده شده که این ماده غذایی منجر به افزایش کالری سوزی می شود.

جو دوسر

این کربوهیدرات کند هضم به حفظ سطح قند خون کمک می کند و سطح انسولین را پایین نگه می دارد، بنابراین و با این ویژگی می تواند دامنه فرآیند چربی سوزی را بالا نگه دارد.

در حقیقت، پژوهش ها نشان داده است بدنسازانی که به مصرف کربوهیدرات های کند هضم در صبح می پردازند چربی بیشتری در کل روز و در طی نشست های تمرینی و در مقایسه با کسانی می سوزانند که به مصرف کربوهیدرات های سریع الهضم می پردازند.

آووکادو

چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای در آووکادو همچنین شامل یک کربوهیدرات بسیار جالب به نام مانو هپتولوز است. یک قند که در واقع ترشح انسولین را کند می کند و منجر به افزایش جذب کلسیم می شود و هر دو مورد فوق به جهت تقویت بخشی فرآیند چربی سوزی مهم اند.

ماهی آزاد

این ماهی یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب ضروری امگا-3، EPA و DHA است . متفاوت با روغن تخم کتان که به مهیا سازی یک نوع امگا – 3 می پردازد که باید به EPA وDHA تبدیل شود. ماهی آزاد بدن شما را با ذخیره از آنها مهیا می کند، ذخیره مستقیمی که نیازی به تبدیل شدن ندارد. با این شیوه شما یک ذخیره قابل وصول از چربی ها به دست می آورید که فرآیند چربی سوزی را به کار می اندازند و از عملکرد ذخیره چربی ممانعت می کنند.

دانه سویا

دانه سویا خاستگاه مستقیم پروتئین سویاست که نشان داده شده به ساخت عضله به فرم دیگر فرم های پروتئین وی و گوشت گوساله می پردازد.

سویا نشان داده شده که به فرآیند چربی سوزی کمک می کند به این صورت که منجر به کاهش اشتها و جذب کالری می شود.

آب

این عنصر حیاتی بهترین دوست در فرآیند نبرد با چربی بدن است. مطالعات نشان داده که با نوشیدن 2 فنجان آب سرد می توان منجر به افزایش دامنه متابولیک تا 30 درصد شد.

ارزیابی شده که نوشیدن روزانه 2 فنجان آب سرد قبل از صبحانه ، ناهار و شام طی یک سال می تواند منجر به سوزاندن 17400 کالری اضافی شود. این میزان کالری تقریباً برابر با 5/2 کیلوگرم چربی در بدن است.

روغن برزک

شامل اسیدهای چرب امگا- 3 منجر به بیداری ژن هایی می شوند که محرک فرآیند چربی سوزی و از کار افتادن ژن هایی می شوند که منجر به افزایش ذخیره چربی می شوند.

گریپ فروت

یک مطالعه مفصل نشان داده افرادی که به مصرف نیمی از یک گریپ فروت می پردازند، موفق به کاهش 3 کیلو گرم طی 12 هفته می شوند. تحقیقات نشان داده بعضی از افراد در همین مدت زمانی موفق به کاهش 5 کیلوگرم حتی بدون رژیم شده اند. گریپ فروت منجر به کاهش سطح انسولین می شود و این به موجب حضور یک ماده شیمیایی در گریپ فروت به نام نارینگین است که از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند.

عسل

بله، عسل یک قند است. اما اگر منصف باشیم باید بگوییم که به لحاظ محتوی شاخص گلیسمیک پایین است. حفظ سطح انسولین در پایین ترین وضعیت به صورت پایدار به مراقبت از یک محیط چربی سوز در بدن کمک می کند. عسل، همچنین یک منبع غنی از متابولیت های اکسید نیتریک (NO ) است. در نهایت ، آن بدین معناست که در واقع منجر به تقویت آزاد سازی چربی از سلول های چربی بدن می شود.

کره بادام زمینی

منبع دیگری از چربی های اشباع نشده – تک زنجیره ای است که می تواند در واقع به فرآیند چربی سوزی کمک کند. چیزی که جالب است این است که بسیاری از تولید کنندگان غذایی کره های بادام زمینی کم چرب تولید می کنند. البته، آنها جای این چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای سالم را با کربوهیدرات هایی به نام قند عوض می کنند. از این نوع کره بادام زمینی بپرهیزید و به انواع طبیعی آن بچسبید و به این طریق نوعی از چربی را که خواهان دور ماندن از آن هستید، چربی های ترانسفر، به برنامه غذایی تان نیفزایید.

تخم مرغ ها

بله ، ما تخم مرغ ها را در رده غذاهای عضله ساز لیست می کنیم. بنابراین چگونه تخم مرغ می تواند یک غذای چربی سوز هم باشد؟

پژوهش ها نشان داده افرادی که روزشان را با خوردن تخم مرغ شروع می کنند نه تنها کالری کمتری در سراسر روز مصرف می کنند، بلکه به صورت قابل توجهی چربی بیشتری از دست می دهند.

فلفل های تند

فلفل های تند شامل جزء فعالی به نام کپسیسین هستند. یک ماده شیمیایی که می تواند منجر به افزایش کالری سوزی به همان خوبی کاهش اشتها و جذب غذا شود.

افزایش چربی سوزی به ویژه وقتی حاصل می شود که کاپسیسین با کافئین استفاده شود.

بروکلی

این کربوهیدرات فیبروز شامل کربوهیدرات یا کالری زیادی نیست. اما می  تواند باعث شود احساس سیری کنید.به همین دلیل است که یک ماده غذایی عالی برای لاغر شدن محسوب می شود.

بروکلی همچنین شامل رنگیزه های شیمیایی است که می تواند در افزایش عملکرد فرآیند چربی سوزی موًثر باشد.

روغن زیتون

شبیه آووکادو ، روغن زیتون یک منبع عالی از چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای است.

که نه تنها سطح نوع بد کلسترول را پایین می آورد و منجر به بهبود سلامتی قلبی می شود، بلکه همچنین احتمال بیشتری می رود که تحت عنوان منبع سوخت مورد استفاده واقع شود. یعنی این احتمال کمتر وجود دارد که به عنوان چربی به شکمتان بچسبد.


  
  

همواره به شما گوشزد کرده ایم لازم است گاه و بیگاه تغییرات کوچک و بزرگی در تمرین خود اعمال کنید. با این حال همچنان رایجترین اشتباه در تمرین بدنسازان ، پایبندی به برنامه تمرینی ثابت و تکراری است برای زمانی طولانی پس از اینکه تاًثیر اولیه خود را از دست داده . برای برخی ، این بدلیل فقدان ابتکار است که باعث می شود آنها برای مدت طولانی به ترتیب یکنواخت و ثابتی از حرکات پایبند بمانند.

 


 

برای برخی دیگر یک حالت سکون و عادی است که باعث می شود مثل یک ربات حرکات مشابهی را برای تعداد تکرارهای مشابه با وزنه هایی مشابه برای مدت زمان طولانی اجرا کنند، و به این ترتیب هیچ تحریک تازه ای بر عضلات خود اعمال نکنند و باعث هیچ عکس العملی به شکل رشد در آنها نشوند.

 

اگر شما با اجرای یک برنامه در حال افزایش قدرت تدریجی و مداومی هستید، به آن پایبند بمانید؛ در غیر اینصورت آنرا تغییر دهید.

فکر می کنید راه حل چیست ؟

گاهی مشکلات از عدم دانش و علم کافی ناشی می شود. تمام حرکاتی را که برای هر بخش بدن رایج است یاد بگیرید. شاید وقتی تمام انواع مختلف حرکات را بیاموزید از مقدار تنوع آنها حیرت زده شوید از اینکه حتی شراگز و حرکات ساعد هم چه مقدار تنوع دارد.

از دستگاههای متنوعی که در باشگاه تان در دسترس است، بهره بگیرید. گاهی تنها تفاوتهای جزئی در وسایل مثل تغییر ارتفاع قرقره می تواند تغییر بزرگی در فشار حرکت بر عضلات شما داشته باشد.

تنها ترتیب انتخاب حرکات نیست که می توانید تغییر دهید. دیگر متغیرها از جمله تعداد ستها در هر حرکت ، تعداد تکرارها در هر ست ، ترتیب حرکات و ترتیب تمرین عضلات در الگوی تمرین را هم باید مد نظر داشته باشید و روی تغییر آنها هم تاکید کنید.


  
  

وعده‌های غذایی پیش از ورزش
آنچه که قبل، بعد و هنگام ورزش کردن می‌خورید اهمیت زیادی دارد. اگر مدتی قبل از ورزش کردن چیزی خورده باشید انرژی مورد نیاز ....

 

آنچه که قبل، بعد و هنگام ورزش کردن می‌خورید اهمیت زیادی دارد. اگر مدتی قبل از ورزش کردن چیزی خورده باشید انرژی مورد نیاز برای فعالیت را خواهید داشت و در هنگام ورزش دچار علائم گرسنگی نخواهید شد. قسمت عمده‌ی انرژی که برای فعالیت عضلات به کار می‌رود در واقع روز قبل ذخیره شده است. به همین دلیل یک وعده‌ی غذایی بعد از ورزش نیز مورد نیاز است تا بدن برای ورزش دوباره آماده باشد.

چه زمانی باید خورد؟

ورزش کردن با شکم پر کار درستی نیست. زیرا غذا در معده‌ی شما باقی می‌ماند و موجب ناراحتی معده، تهوع و درد شکمی‌می‌شود. برای اطمینان از داشتن انرژی کافی برای ورزش و جلوگیری از ناراحتی معده باید ترتیبی بدهید که وعده‌ی غذایی قبل از ورزش کاملا هضم شده باشد.این کار بسته به اینکه چه مقدار غذا خورده باشید از 4 -1 ساعت به طول می‌انجامد. البته افراد مختلف نیز با هم متفاوتند. در واقع خود شما باید تجربه داشته باشید که چه مدت زمانی برای شما مناسبتر است.

اگر صبح مسابقه و یا تمرین دارید بهترین کار این است که زودتر بیدار شوید تا فرصت کافی برای خوردن وعده غذایی پیش از ورزش را داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید چیزی را برای خوردن یا نوشیدن انتخاب کنید که 30 ـ 20 دقیقه قبل از ورزش هضم شده باشد.

هر چه به زمان ورزش نزدیکتر باشید باید کمتر بخورید و بهتر است از مایعات به جای غذاهای جامد استفاده کنید زیرا دستگاه گوارش مواد مایع را سریعتر هضم می‌کند.

چه باید خورد؟

از آنجا که انرژی مورد نیاز بیشتر عضلات از گلوکز تامین می‌شود وعده‌ی غذایی پیش از ورزش باید شامل کربوهیدرات بیشتری باشد و راحت نیز هضم شود. مانند میوه‌ها، نانها و ....

 برنامه ریزی:

برنامه‌ریزی بر اساس مسابقه و زمان ورزش اهمیت زیادی دارد. زمان مسابقه، مقدار غذا و انرژی‌ای که نیاز دارید، مقدار مایعی که مصرف می‌کنید و مقدار مایعاتی که از دست می‌دهید باید مد نظر باشد. وعده‌ای که مصرف می‌کنید باید قبلا تجربه کرده باشید و از امتحان کردن وعده‌های جدید در روزهای مسابقه خودداری کنید.

غذاهای پیشنهادی قبل از ورزش:

چگونه خوردن قبل از ورزش کردن چیزی است که افراد ورزشکار بر اساس تجربه‌های قبلی خود انجام می‌دهند. اما ما این موارد را پیشنهاد می‌کنیم :

  •  وعده غذایی جامد 4 ساعت قبل از ورزش
  • یک خوراک مختصر و پر کربو هیدرات و مایعات پر انرژی 3 ـ 2  ساعت قبل از ورزش
  • جایگزین کردن مایعاتی که از دست می‌دهید 1 ساعت قبل از ورزش کردن.

1 ساعت و یا کمتر مانده به زمان ورزش:

  • آبمیوه یا سبزیجات مانند آب پرتقال، آب گوجه فرنگی،
  • میوه های تازه مانند سیب، هندوانه، هلو، انگور، پرتقال،
  • تا حد اکثر 1.5 فنجان نوشیدنیهای پر انرژی مخصوص ورزش.

3 ـ 2  ساعت قبل از ورزش:

  • میوه‌ی تازه
  • آب میوه و یا سبزیجات
  • نان و نانهای شیرینی
  • ماست کم چرب
  • نوشیدنی پر انرژی مخصوص ورزش و ...

4 ـ 3 ساعت پیش از ورزش:

  • آب میوه و یا سبزیجات
  • نان و نانهای شیرینی
  • نوشیدنی پر انرژی مخصوص ورزش
  • سیب زمینی پخته
  • ذرت و یا غلات همراه شیر کم چرب
  • نان به همراه کمی‌ کره بادام زمینی یا ورقه‌ی نازک گوشت یا پنیر کم چرب و ...

از چه غذاهایی پیش از ورزش باید اجتناب کرد؟

غذاهای پر چرب سخت‌تر هضم می‌شوند، برای هضم شدن به مدت زمان زیادی نیاز دارند و مدت زیادی در معده می‌مانند. همچنین موجب میشوند که خون بیشتری برای کمک به معده در هضم غذا به سمت معده بیاید و موجب ایجاد درد شکمی ‌و ناراحتی گوارشی شود. به همین دلیل باید از خوردن موادی مانند چیپس و سیب زمینی سرخ شده،  شکلاتهای چرب و مواد غذایی پر چربی خودداری کرد.


  
  

فواید و مضرات ورزش شنا

شنا یک فعالیت جسمی است که هم? افراد در هر سنی، آن را به طور وسیع انجام می‌دهند، این ورزش کامل، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

خصوصیات و ویژگی ها
 بنابراین در برنامه های تناسب اندام و ریکاوری از آن استفاده می‌شود. نوزادان از زمانی که جنین بودند درون آب قرار داشتند، پس از نوزادی تا هر سنی می‌توان شنا کرد. زنان باردار نیز می‌توانند از ورزش های درون آب بهره ببرند.

اصلی ترین ویژگی این رشت? ورزشی این است که از سنگینی انسان می‌کاهد. درون آب مفاصل دیگر تحت فشار نیستند و عضلات فقط در مقابل مقاومت آب کار می‌کنند. هم برای تفریح و هم برای مسابقه می‌توان شنا کرد، بنابراین شنا نیازهای مهم جسمی خصوصاٌ نیاز به ورزش را تأمین می‌کند. هم زمان و هم شدت شنا قابل تعدیل است، به همین علت هم? افراد با هر سطح توانایی و بنابر ظرفیت های خودشان می‌توانند شنا کنند.

 

فواید و مضراتشنا فواید متعددی برای دستگاه های مختلف بدن دارد: - دستگاه  قلبی عروقی: تمرین طولانی مدت، با ریتم منظم و شدت متوسط باعث سازگاری مناسب با دیگر فعالیت های فرد می‌شود: تثبیت فشار خون، کاهش فرکانس قلبی هنگام خواب و فعالیت، و افزایش تحمل در انجام فعالیت ها از دیگر فواید شنا برای سیستم قلبی عروقی به شمار می‌آیند. علاوه بر این شنا در وضعیت درازکش، به بازگشت خون وریدی به سمت قلب کمک کرده و آن را آسان می‌سازد. دیگر لازم نیست برای بازگشت خون از سیاهرگ به قلب بر نیروی جاذب? زمین غلبه شود.

- دستگاه تنفسی: شنا باعث تنظیم شدن تنفس می‌شود. نفس نفس زدن هنگام انجام کار به تأخیر می‌‌افتد. شنا به خاطر رطوبت محیط به افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود. دستگاه محرک: بدن دیگر تحت فشار نیست و سنگینی آن کاهش می‌یابد بنابراین راحت تر وزن بدن را تحمل می‌کند. در نتیجه این ورزش به افرادی که مفاصل اعضای پایین تنه شان مشکل دارد، خصوصاٌ مبتلایان به آرتروز کمک می‌کند.

شنا تمام ماهیچه های بدن را به کار می‌اندازد:
اعضای بالا تنه و پایین تنه، عضلات شکم، و ماهیچه هایی که ستون فقرات را حفظ می‌کنند، از این دست ماهیچه ها هستند. شنا به افرادی که ستون فقراتشان دچار مشکل است توصیه می‌شود زیرا این ورزش ماهیچه هایی که آنها را حفظ می‌کند، تقویت خواهد کرد.
 
آب در دمای مناسب، مفاصل را نرم می‌کند:
این موضوع برای ورزش های درون آب صدق می‌کند. شنا دربار? مسائل روانی، قابل توجه است زیرا باعث آرامش و ریلکسیشن می‌شود، خصوصاً بین افراد عصبی و تحریک پذیر اثر گذار خواهد بود. علاوه بر این شنا خستگی جسمانی که باعث چرت و خواب آلودگی می‌شود را برطرف می‌کند.

مضرات شنا:
مضرات شنا فقط برای کسانی است که مبتلا به بیماری خاصی (دیابت کنترل نشده، صرع، تشنج عضلات، مشکلات تپش قلب) هستند و در نتیج? این بیماری ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهند. با این حال یک سری عوارض مقطعی نیز وجود دارند، مانند: عفونت گوش، بیماری های شدید گوش و حلق و بینی، سینوزیت، برخی بیماری ها نای و ریه ها، و برخی بیماری های پوستی.

توصیه های عملی
تمام توصیه ها در جهت پیشگیری از مهم ترین خطر یعنی غرق شدگی هستند.

به این منظور باید:
- از شنا کردن تا سه ساعت بعد از خوردن وعد? غذایی زیاد و آبدار خودداری کنید.

– اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

– به تدریج وارد آب شوید یا ابتدا گردتان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنید.
– نگذارید بیش از حد خسته شوید.
– به جریان هایی که از آب رودخانه دور می‌شوند، بدبین باشید.
– از تنها شنا کردن، خصوصاً دور شدن از ساحل بپرهیزید.
– محدودیت ها را بشناسید، یاد بگیرید و آنها را مراعات کنید.
– زیر دوش و اطراف استخر دمپایی بپوشید. (برای جلوگیری از زگیل)

اصلی ترین آسیب ها
اصلی ترین آسیب ها به غیر از غرق شدگی در ارتباط با گوش ها (عفونت گوش)، سینوس ها و دستگاه تنفسی (نای و ریه) هستند.

قارچ ها در استخرها وجود دارند، اما با دوش گرفتن، قبل و بعد از ورود به استخر، خوب خشک کردن بدن و باقی نماندن با مایو برای مدت طولانی، می‌توان از شر آنها در امان ماند. زگیل های کف پا، نیز عموماً زمانی ایجاد می‌شوند که شما برای تردد در اطراف استخر و زیر دوش رفتن، دمپایی به پا نمی‌کنید.