سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برتری دانشمند بر عابد، مانند برتری ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :7
کل بازدید :577108
تعداد کل یاداشته ها : 136
103/2/8
10:3 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
البوغبیش[231]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

تغذیه صحیح و مستمر برای ورزشکاران رشته بدنسازی به یک اصل مهم تبدیل شده, وبا توجه به اینکه روزه گرفتن در دین اسلام به عنوان یک فریضه واجب مطرح است ,همیشه موضوع اثرات روزه داری روی  ورزشکاران این رشته به عنوان یک بحث جدی مطرح بوده است. اما امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که روزه داری , جدای از اثرات روحی و معنوی, دارای اثرات مثبت جسمی مخصوصا برای بدنسازان میباشد.البته ممکن است روند پیشرفت و عضله سازی برای بدنسازان در طول مدت این یک ماه کمی کند تر شود که با بکار بردن اصول تغذیه و تمرین صحیح مربوط به دوران روزه داری می توان این موضوع را به حداقل رساند.

 مهمترین اثر مثبتی که از روزه داری بدست می آید , سم زدایی از بدن ( detox ) است. بسیاری از بدنسازان مدتهای طولانی از مکملها و گاها داروها و مواد دیگر , آن هم به مقدار بیشتر از آنچه بدنشان نیاز دارد , استفاده میکنند. با توجه به ویژگی سازش پذیری , بدن پس از مدتی به این مواد عادت کرده و فرد با مصرف دوزهای قبلی به نتیجه دلخواه نمیرسد. اما روزه گرفتن به مدت یکماه باعث میشود که پس از بازگشت به روند تغذیه عادی و شروع مصرف مکملها , اثرات مثبت آنها بهتر از قبل نمایان شود.

 همچنین با توجه به اثرات فیزیولوژیک روزه داری , خودداری از خوردن و آشامیدن برای مدت یک ماه در فاصله طلوع تا غروب آفتاب , باعث میشود که در طی این مدت بدن به جای مصرف قند به مصرف چربیها به عنوان سوخت اصلی روی بیاورد و در عین حال پروتیین ها و بافتها دست نخورده باقی بمانند.

 تفاوت اصلی که بین روزه داری و گرسنگی های طولانی و نامعمول وجود دارد این است که فرد روزه دار در فاصله افطار تا سحر امکان خوردن و آشامیدن متعادل غذا و مایعات را دارد.منظور از تغذیه متعادل برآورد میزان کالری مورد نیاز بدن و تامین آن از گروههای مختلف غذایی به مقدار و نسبت مناسب است. استفاده از غذاهای سبک و کم چرب حاوی کربوهیدراتهای با ضریب گلیسیمیک پایین و پروتیین ها و چربیهای سالم, ویتامین ها و مواد معدنی, در وعده های غذایی سحری , افطار و بعد از تمرین توصیه میشود. نکته بعدی مصرف آب کافی است. حتما قبل از ورزش آب بنوشید و درحین تمرین و در فاصله افطار تا سحر از نوشیدن آب غفلت نکنید.

 همچنین بهتر است زمان تمرین حدود یک ساعت بعد از افطار در نظر گرفته شود.  

 از دیگر اثرات جسمی مثبت روزه داری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-          سم زدایی بدن از مواد مضر

-          استراحت دادن به سیستم گوارش

-          آرامش و آسایش روحی به واسطه افزایش سطح هورمونهایی چون آندروفین ها

-          رشد و پیشرفت سریع عضلات بعد از پایان دوران روزه داری و شروع تغذیه نرمال

-          کم شدن فشار خون و ضربان قلب و پیشگیری از بیماریهایی مانند دیابت

-          افزایش روند چربی سوزی


سلام